ASAL USUL AD-DAJJAL

SEJARAH AD-DAJJAL

Ada riwayat Muslim yang diterima dari Fatimah binti Qais mengatakan: “Saya telah mendengar muazzin Rasulullah s.a.w memanggil untuk solat. Saya pun pergi ke masjid dan solat bersama Rasulullah s.a.w. Selesai solat, Rasulullah s.a.w naik ke atas mimbar. Nampak semacam bergurau Baginda tertawa dan berkata: “Jangan ada yang bergerak. Hendaklah semua duduk di atas sajadahnya.” Kemudian berkata: “Tahukah kamu mengapa aku memerintahkan kamu jangan ada yang pulang?” Kami menjawab: “Allah dan Rasul-Nya yang lebih tahu.”

Rasulullah s.a.w berkata lagi: “Demi Allah aku me-nyuruh kamu berkumpul di sini bukan ingin menakut-nakuti dan bukan memberi khabar gembira. Aku ingin menceritakan kepada kamu bahawa Tamim Al-Dariy adalah seorang Nasrani, kemudian dia datang menjumpai aku dan masuk Islam. Dia ada bercerita kepadaku tentang satu kisah tentang Dajjal. Kisah yang dia ceritakan itu sesuai dengan apa yang telah aku ceritakan kepada kamu sebelumnya.

Katanya dia bersama 30 orang kawannya pergi ke laut dengan menaiki kapal. Angin kencang datang bertiup dan ombak besar membawa mereka ke tengah-tengah samudera yang luas. Mereka tidak dapat menghalakan kapalnya ke pantai sehingga terpaksa berada di atas laut selama satu bulan. Akhirnya mereka terdampar di sebuah pulau menjelang terbenamnya matahari. Di pulau yang tidak ditempati orang itu mereka berjumpa dengan binatang yang sangat tebal bulunya sehingga tidak nampak mana jantina dan duburnya.

Mereka bertanya kepada binatang itu: “Makhluk apa engkau ini?” Binatang itu menjawab: “Saya adalah Al-Jassasah.” Mereka tanya: “Apa itu Al-Jassasah?” Binatang itu hanya menjawab: “Wahai kumpulan lelaki, pergilah kamu ke tempat ini untuk menjumpai lelaki macam ini, sesungguhnya dia pun ingin berjumpa dengan kamu. Mereka pun pergi ke tempat yang ditunjukkan oleh binatang itu.

Di sana mereka menjumpai seorang lelaki yang sangat besar dan tegap. Ertinya mereka tidak pernah melihat orang sebesar itu. Dari tangannya sampai ke tengkuknya dikuatkan dengan besi, begitu juga dari lututnya sampai ke telapak kakinya. Mereka bertanya: “Siapakah anda?” Orang seperti raksaksa itu menjawab: “Kamu telah mendengar cerita tentang aku. Sekarang aku pula ingin bertanya: “Siapa kamu ini?”

Mereka menjawab: “Kami adalah manusia berbangsa Arab. Kami pergi ke laut menaiki kapal, tiba-tiba datang ombak besar membawa kami ke tengah-tengah samudera luas dan kami berada di lautan selama satu bulan. Akhirnya kami terdampar di pulau yang tuan tempati ini.

“Pada mulanya kami berjumpa dengan binatang yang sangat tebal bulunya sehingga kami tidak dapat mengenali jantinanya. Kami tanya siapa dia katanya Al-Jassasah. Kami tanya apa maksudnya dia hanya menjawab: “Wahai kumpulan lelaki, pergilah kamu ke tempat ini untuk menjumpai lelaki macam ini, sesungguhnya dia pun ingin berjumpa dengan kamu.”

Itulah sebabnya kami datang ke tempat ini. Sekarang kami sudah berjumpa dengan tuan dan kami ingin tahu siapa tuan sebenarnya.” Makhluk yang sangat besar itu belum menjawab soalan mereka terus sahaja mengemukakan soalan: “Ceritakan kamu kepadaku keadaan kebun kurma yang di Bisan itu,” nama tempat di negeri Syam. Mereka menjawab: “Keadaan apanya yang tuan maksudkan?” Orang besar itu menjawab: “Maksudku apakah pokok kurma itu berbuah?” Setelah mereka menjawab bahawa pokok kurma itu berbuah, orang besar tadi berkata: “Aku takut pokok itu tidak berbuah.”

Orang besar itu bertanya lagi: “Ceritakan kepadaku tentang sungai Tabarah.” Mereka menjawab: “Tentang apanya yang tuan maksudkan?” Lelaki itu menjawab: “Maksudku airnya apakah masih ada.” Mereka menjawab: “Airnya tidak susut.” Lelaki itu berkata: “Air sungai itu disangsikan akan kering.”

Akhirnya lelaki seperti raksaksa itu berkata: “Kalau begitu ceritakan kepadaku tentang Nabi Al-Amin itu, apa yang dia buat?” Mereka menjawab: “Dia telah berhijrah dari Makkah ke Madinah.” Lelaki itu bertanya lagi: “Apakah dia diperangi oleh orang-orang Arab?” Mereka menjawab: “Ya, dia diperangi oleh orang-orang Arab.” Lelaki itu bertanya lagi: “Kalau begitu apa pula tindakan dia terhadap mereka?” Mereka ceritakan bahawa Rasulullah s.a.w telah mengembangkan dakwahnya dan sudah ramai pengikutnya.

Orang besar itu berkata lagi: “Memang begitulah, padahal mereka beruntung jika taat kepadanya.” Kata orang besar itu lagi: “Sekarang aku terangkan kepada kamu bahawa aku adalah Al-Masih Dajjal. Nanti aku akan diberi izin keluar, lalu aku pun akan menjelajah dunia ini. Dalam masa empat puluh malam sudah dapat aku jalani semua, kecuali Makkah dan Madinah yang aku tidak dapat memasukinya. Negeri Makkah dan Madinah dikawal oleh para Malaikat, maka aku tidak dapat menembusinya.”

Kata Tamim Al-Dariy lagi, “Rasulullah s.a.w menekankan tongkatnya di atas mimbar sambil berkata: “Inilah negeri yang tidak dapat dimasukinya itu, iaitu Madinah. Saudara-saudara sekalian apakah sudah aku sampaikan cerita ini kepada kamu?” Mereka menjawab: “Ya, sudah ya Rasulullah.” Rasulullah s.a.w berkata lagi: “Sememangnya hadis Tamim itu lebih meyakinkan saya lagi. Ceritanya itu bersesuaian dengan apa yang telah aku sampaikan kepada kamu sebelumnya, iaitu tentang Makkah dan Madinah yang dikatakan tidak dapat dimasuki Dajjal. Cuma dia ada mengatakan di lautan Syam atau di laut Yaman. Tidak, bahkan ia dari arah timur. Ia dari arah timur,” kata Rasulullah s.a.w sambil menunjuk ke arah timur.

Rasulullah s.a.w telah menguatkan lagi bahawa Dajjal akan datang dari arah timur. Ada yang mengatakan bahawa Dajjal akan datang dari Khurasan atau Asfihan.

KHUTBAH RASULULLAH PERIHAL DAJJAL

Dari Abi Umamah Al-Bahiliy, beliau berkata: “Rasululah s.a.w telah berkhutbah di hadapan kami. Dalam khutbahnya itu Baginda banyak menyentuh masalah Dajjal. Baginda telah bersabda: “Sesungguhnya tidak ada fitnah (kerosakan) di muka bumi yang paling hebat selain daripada fitnah yang dibawa oleh Dajjal. Setiap Nabi yang diutus oleh Allah SWT ada mengingatkan kaumnya tentang Dajjal. Aku adalah nabi yang terakhir sedangkan kamu adalah umat yang terakhir. Dajjal itu tidak mustahil datang pada generasi (angkatan) kamu. Seandainya dia datang sedangkan aku masih ada di tengah-tengah kamu, maka aku adalah sebagai pembela bagi setiap mukmin. Kalau dia datang sesudah kematianku, maka setiap orang menjaga dirinya. Dan sebenarnya Allah SWT akan menjaga orang-orang mukmin.

“Dajjal itu akan datang nanti dari satu tempat antara Syam dan Irak. Dan mempengaruhi manusia dengan begitu cepat sekali. Wahai hamba Allah, wahai manusia, tetaplah kamu. Di sini akan saya terangkan kepada kamu ciri-ciri Dajjal, yang belum diterangkan oleh nabi-nabi sebelumku kepada umatnya.

“Pada mulanya nanti Dajjal itu mengaku dirinya sebagai nabi. Ingatlah, tidak ada lagi nabi sesudah aku. Setelah itu nanti dia mengaku sebagai Tuhan. Ingatlah bahawa Tuhan yang benar tidak mungkin kamu lihat sebelum kamu mati. Dajjal itu cacat matanya sedangkan Allah SWT tidak cacat, bahkan tidak sama dengan baharu. Dan juga di antara dua mata Dajjal itu tertulis KAFIR, yang dapat dibaca oleh setiap mukmin yang pandai membaca atau buta huruf.

“Di antara fitnah Dajjal itu juga dia membawa syurga dan neraka. Nerakanya itu sebenarnya syurganya sedangkan syurganya itu neraka, yakni panas. Sesiapa di antara kamu yang disiksanya dengan nerakanya, hendaklah dia meminta pertolongan kepada Allah dan hendaklah dia membaca pangkal surah Al-Kahfi, maka nerakanya itu akan sejuk sebagaimana api yang membakar Nabi Ibrahim itu menjadi sejuk.

“Di antara tipu dayanya itu juga dia berkata kepada orang Arab: “Seandainya aku sanggup menghidupkan ayah atau ibumu yang sudah lama meninggal dunia itu, apakah engkau mengaku aku sebagai Tuhanmu?” Orang Arab itu akan berkata: “Tentu.” Maka syaitan pun datang menyamar seperti ayah atau ibunya. Rupanya sama, sifat-sifatnya sama dan suaranya pun sama. Ibu bapanya berkata kepadanya: “Wahai anakku, ikutilah dia, sesungguhnya dialah Tuhanmu.”

“Di antara tipu dayanya juga dia tipu seseorang, yakni dia bunuh dan dia belah dua. Setelah itu dia katakan kepada orang ramai: “Lihatlah apa yang akan kulakukan terhadap hambaku ini, sekarang akan kuhidupkan dia semula. Dengan izin Allah orang mati tadi hidup semula. Kemudian Laknatullah Alaih itu bertanya: “Siapa Tuhanmu?” Orang yang dia bunuh itu, yang kebetulan orang beriman, menjawab: “Tuhanku adalah Allah, sedangkan engkau adalah musuh Allah.”

Orang itu bererti lulus dalam ujian Allah dan dia termasuk orang yang paling tinggi darjatnya di syurga.”

Kata Rasulullah s.a.w lagi: “Di antara tipu dayanya juga dia suruh langit supaya menurunkan hujan tiba-tiba hujan pun turun. Dia suruh bumi supaya mengeluarkan tumbuh-tumbuhannya tiba-tiba tumbuh. Dan termasuk ujian yang paling berat bagi manusia, Dajjal itu datang ke perkampungan orang-orang baik dan mereka tidak me-ngakunya sebagai Tuhan, maka disebabkan yang demikian itu tanam-tanaman dan ternakan mereka tidak menjadi.

“Dajjal itu datang ke tempat orang-orang yang percaya kepadanya dan penduduk kampung itu mengakunya sebagai Tuhan. Disebabkan yang demikian hujan turun di tempat mereka dan tanam-tanaman mereka pun menjadi.

“Tidak ada kampung atau daerah di dunia ini yang tidak didatangi Dajjal kecuali Makkah dan Madinah. Kedua-dua kota itu tidak dapat ditembusi oleh Dajjal kerana dikawal oleh Malaikat. Dia hanya berani menginjak pinggiran Makkah dan Madinah. Namun demikian ketika Dajjal datang ke pergunungan di luar kota Madinah, kota Madinah bergoncang seperti gempa bumi. Ketika itu orang-orang munafik kepanasan seperti cacing dan tidak tahan lagi tinggal di Madinah. Mereka keluar dan pergi bergabung dengan orang-orang yang sudah menjadi pengikut Dajjal. Inilah yang dikatakan hari pembersihan kota Madinah.

Dalam hadis yang lain, “di antara fitnah atau tipu daya yang dibawanya itu, Dajjal itu lalu di satu tempat kemudian mereka mendustakannya (tidak beriman kepadanya), maka disebabkan yang demikian itu tanam-tanaman mereka tidak menjadi dan hujan pun tidak turun di daerah mereka. Kemudian dia lalu di satu tempat mengajak mereka supaya beriman kepadanya. Mereka pun beriman kepadanya. Maka disebabkan yang demikian itu Dajjal menyuruh langit supaya menurunkan hujannya dan menyuruh bumi supaya menumbuhkan tumbuh-tumbuhannya. Maka mereka mudah mendapatkan air dan tanam-tanaman mereka subur.”

Dari Anas bin Malik, katanya Rasulullah s.a.w bersabda: “Menjelang turunnya Dajjal ada tahun-tahun tipu daya, iaitu tahun orang-orang pendusta dipercayai orang dan orang jujur tidak dipercayai. Orang yang tidak amanah dipercayai dan orang amanah tidak dipercayai.”

Dari Jabir bin Abdullah, katanya Rasulullah s.a.w ada bersabda: “Bumi yang paling baik adalah Madinah. Pada waktu datangnya Dajjal nanti ia dikawal oleh malaikat. Dajjal tidak sanggup memasuki Madinah. Pada waktu datangnya Dajjal (di luar Madinah), kota Madinah bergegar tiga kali. Orang-orang munafik yang ada di Madinah (lelaki atau perempuan) bagaikan cacing kepanasan kemudian mereka keluar meninggalkan Madinah. Kaum wanita adalah yang paling banyak lari ketika itu.

Itulah yang dikatakan hari pembersihan. Madinah membersihkan kotorannya seperti tukang besi membersihkan karat-karat besi.”

Diriwayatkan oleh Ahmad, hadis yang diterima dari Aisyah r.a. mengatakan: “Pernah satu hari Rasulullah s.a.w masuk ke rumahku ketika aku sedang menangis. Melihat saya menangis beliau bertanya: “Mengapa menangis?” Saya menjawab: “Ya Rasulullah, engkau telah menceritakan Dajjal, maka saya takut mendengarnya.”

Rasulullah s.a.w berkata: “Seandainya Dajjal datang pada waktu aku masih hidup, maka aku akan menjaga kamu dari gangguannya. Kalau dia datang setelah kematianku, maka Tuhan kamu tidak buta dan cacat.”

Dari Jabir bin Abdullah, katanya Rasulullah s.a.w bersabda: “Dajjal muncul pada waktu orang tidak berpegang kepada agama dan jahil tentang agama. Pada zaman Dajjal ada empat puluh hari, yang mana satu hari terasa bagaikan setahun, ada satu hari yang terasa bagaikan sebulan, ada satu hari yang terasa satu minggu, kemudian hari-hari berikutnya seperti hari biasa.”

Ada yang bertanya: “Ya Rasulullah, tentang hari yang terasa satu tahun itu, apakah boleh kami solat lima waktu juga?” Rasulullah s.a.w menjawab: “Ukurlah berapa jarak solat yang lima waktu itu.”

Menurut riwayat Dajjal itu nanti akan berkata: “Akulah Tuhan sekalian alam, dan matahari ini berjalan dengan izinku. Apakah kamu bermaksud menahannya?” Katanya sambil ditahannya matahari itu, sehingga satu hari lamanya menjadi satu minggu atau satu bulan.

Setelah dia tunjukkan kehebatannya menahan matahari itu, dia berkata kepada manusia: “Sekarang apakah kamu ingin supaya matahari itu berjalan?” Mereka semua menjawab: “Ya, kami ingin.” Maka dia tunjukkan lagi kehebatannya dengan menjadikan satu hari begitu cepat berjalan.

Menurut riwayat Muslim, Rasulullah s.a.w bersabda: “Akan keluarlah Dajjal kepada umatku dan dia akan hidup di tengah-tengah mereka selama empat puluh. Saya sendiri pun tidak pasti apakah empat puluh hari, empat puluh bulan atau empat puluh tahun. Kemudian Allah SWT mengutus Isa bin Maryam yang rupanya seolah-olah Urwah bin Mas’ud dan kemudian membunuh Dajjal itu.”

Dan menurut ceritanya setelah munculnya Dajjal hampir semua penduduk dunia menjadi kafir, yakni beriman kepada Dajjal. Menurut ceritanya orang yang tetap dalam iman hanya tinggal 12,000 lelaki dan 7,000 kaum wanita.

Wallahu A’lam.

Sila Klik Artikel di bawah Untuk Kupasan Lanjutan Perihal DAJJAL

SIRRAH AD-DAJJAL

FITNAH AD-DAJJAL

§ 190 Responses to ASAL USUL AD-DAJJAL

  • farwiz berkata:

    sangat baik tq….

  • hafis berkata:

    hebat,,.,.

  • afrizalmj berkata:

    Subhanallah…

  • assalamualaikum…..saya sgt brpuas hti dgn apa yg tlh dcritakn dlm blog ini.bgitu juga dgn kwn2 sy..sy sgt brhrp agr blog2 berunsur islamiah sprti ini dpt disebrkn scra mluas kpd sluruh umt islam agr ramai yg mnyedri kesilpn mreka dn smpt brtaubat sblum trlmbt….hrp diprtimbgkn…

  • aris berkata:

    wah hebat and keren

  • hajar berkata:

    takutnya..sekarang pun pengikut2 dajjal laknatullah makin ramai..cthnya artis barat..semoga kita semua di beri petunjuk dan mendapat pelindungan dari Allah s.w.t amin ya robalalamin…

  • far_east berkata:

    ya allah semoga dajjal takakan dapat menghancurkan umat islam

  • uswatun hasanah berkata:

    subhanallah moga moga kita termasuk orang2 yang beriman,

  • putery berkata:

    ku suka cerita ini

  • ilmi berkata:

    semoga allah selalu melindungi kita semua,,

  • azial berkata:

    ya ALLAH moga kita ini ter masuk org2 yang
    selamat dari tipu daya dajjal laknatullah alaih…………………………….amien……!

  • hamba allah berkata:

    klo bisa milih , aq gak berani hidup di jaman dajjal.
    cobaannya terlalu luar biasa.
    takut..takut..takut..
    istigfar

  • icha berkata:

    mudah-mudahan semua manusia dimuka bumi ini menjadi orang-orang yang beriman kepada allah swt.

  • Jodi berkata:

    Subhanallah

  • Ya Alloh Ya Rahman Ya Rahim, lindungilah aku,istri dan anak-anakku dari tipu daya DAJJAL dan juga kaum muslimin dan muslimat di seluruh dunia ini baik yang masih hidup maupun yg sudah meninggal.Allohumma Sholi ala Muhammad….

  • Suryadi berkata:

    Subhanallah bagus sekali ceritanya, semoga kita cepat-cepat bertobat dan tergolong ke dalam umat beriman. amin.

  • Rizal berkata:

    Assalamu’alaikum, saya berpesan kepada umat muslim di dunia khusunya Indonesia supaya tidak tertipu daya oleh Dajjal

  • zainal berkata:

    saat inipun dajjal ada dimana-mana?? masalahnya kita tidak sadar, kalau itu adalah dajjal yang dikemas menjadi hiburan yang mengesankan………

    siapa itu?
    televisi

  • hatimiraallah berkata:

    Dunia ini dalam pemerintahan dajjal….

  • Iwan berkata:

    Begitu mngerikannya tipuan dajjal
    ya ALLAH lindungilah aku dari tipu daya dajjal

  • Rekno HP Windaya berkata:

    semoga ALLOH SWT sennatiasa melindungi kita dari dajjal..amien Ya Rob tetapkanlah iman dan islam didalam dada dada kami hamaba Mu..

  • Rizkiy Ahmad Fadlillah berkata:

    Subhanallah… ALLAHU AKBAR, semoga allah melindungi kita dari tipu daya dajjal, senantiasa berada di jalan yang benar, dan diridhoi Allah S.W.T. Jangan sampai kita terperangkap dalam jeratan kekafiran Dajjal. Ya Allah, tetapkanlah keimanan dan ketaqwaan kami terhadap-Mu dalam lubuk hati kami yang paling dalam. Amiin…

  • see berkata:

    Ya Allah, Ya Rahmah, Ya Rahim..
    Lindungilah diriku, keluargaku, sanak-saudaraku

  • aslam mukmin berkata:

    SUBHANALLAH!Semoga ALLAH melindungi kita dari tipu muslihat dunia yang fana ini.

  • arizaltintop berkata:

    sangat baik

  • aan dk berkata:

    kl melihat artikel diatas itu intinya adalah merupakan sebuah pengakuan dari seseorang yang berbulu tebal yg menyatakan bahwa dirinya adalah Al masih dajjal, dajjal ini adalah sosok yg suka memutar balikan fakta,surga adalah nerakanya dan neraka adalah surganya,maka menurut saya pengakuan dajjal ini sulit bisa dipercaya,misalnya ketika ditanya beberapa kali dia tdk langsung menjawab,pada mulanya dia mengatakan saya AL JASSASAH, baru setelah beberapa kali ditanya lagi dia baru menjawab dan namanya dirubah bahwa “aku adalah ALMASIH DAJJAL” ,apalagi sebutan Al masih adalah sebutan utk nabi Isa/Yesus (Tuhanya org kristen), sangat mgkn ini merupakan fitnah si Dajjal, dilihat dari bahasanya yg suka menyesatkan,apalagi keberadan Dajjal dan Isa/Yesus juga jauh terpaut lebih dulu keberadaan Isa/Yesus ratusan tahun baru kemudian kisah Dajjal, saya sangat yakin kl si Dajjal bukanlah Isa/Yesus, apalagi kl krn info dari Dajjal ini kita dgn sesama manusia jadi berselisih,kasihan juga dgn saudara kita yg Tuhanya di klaim sebagai Dajjal, krn munculnya sebutan AL MASIH DAJJAL itu bukan dari nabi tetapi dari AL JASSASAH. INGATLAH MANUSIA DI CIPTAKAN UTK HIDUP SALING BERDAMPINGAN

  • sayutinasir berkata:

    tolonglah hamba mu ini ya ALLAH SWT

  • kita gak usah takut ma yang namanya dajjal tinggal kita ja yang perbaiki iman kesalahan kita insya Allah kita akan terlindungi dari fitnah nya dajjal….

    RAJIN RAJIN LAH KAMU KE MASJID DAN SHOLAT LAH
    SELAGI KAMU MASIH HIDUP DI DUNIA YANG PENUH TIPU DAYA
    ALLAH MAHA BESAR…………….!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • yanti berkata:

    Subhanallah

  • Harumnya Syahid berkata:

    asssalamualaikum…syaikh ana nk minta syaikh kaji mengenai musa assamiri yg sezaman dgn nabi Musa a.s…musa assamiri ni dikatakn orang yg mula2 menyebar fitnah masa zaman nabi musa dgn membina patung lembu yg bercakap ketika nabi musa ke bukit tursina untuk menemui ALLAH menyebabkan kaum yahudi ketika itumnjadi sesat.. dipendekkan cerita musa assamiri ni la yg dikatakn dajjal krn hanya dia seorang je yg tahu di mana tabut tersebut disimpan dan ap yg ad dlm tabut tu krn dia sezaman dgn nabi Musa a.s…

  • ruhila berkata:

    subhanalloh,mudah2an kita termasuk orang yang berimandan tidak tertipu oleh dajjal.na’undzubillahimindzalik.ya alloh tetapkanlah kami dalam iman kepadaMu amiin…

  • muhd.taufik bin hamid berkata:

    ya allah mampukah aku menjalani ujianmu itu

  • rudhi saputra berkata:

    Subhannallah..
    Membuat bulu segala bulu merinding..
    Semoga saja kita tidak terrmasuk org yg ada pada masa ny AL-Masih (Dajjal).
    Amiiin

  • Newbie berkata:

    Minx kongsi.. :)

  • mahasinae berkata:

    ya allah semoga aku termasuk orang yang ingkar pda dajjal ………ammiiiin..

  • Fais al farizi berkata:

    Blog ini sangat berguna buat orang muslim, krna fitnah dajjal kini mulai merajalela dimuka bumi. Trimakasih banyak ats infonya. Wassalam. . . .

  • umair arrif berkata:

    assalammualaikum
    asal usul dajjal memang bagus untuk umat islam dan faham akan ertinya saya ingin menyapaikan “umat islam tolong jangan ikut simbol- dajjal” assalammualaikum

  • alvin yuda saputra berkata:

    semoga kita tidak terpengaruh tipu daya al masih(dajjal)

  • saleha harahap berkata:

    maka , jika kalian hamba allah yang beriman jauhilah larangan nya dan patuhilah perintah nya yang akan sesungguhnya membawa umat manusia ke alam yang benar. tetapi, sesama umat manusia itulah yang menentukan agamanya . dalam agama islam diajarkan sesama manusia tidak boleh orang lain menentukan agamanya/memilih agama yang di hendaki majikannya seumpamanya seorang agama kristen di suruh masuk islam dengan cara paksa, karena al-quran tidak membenarkan seseorang masuk islam dengan cara paksa.

  • Ady zakaria berkata:

    ya allah…. kuatkan imanku kepadamu

    aq tidak mau menjadi pengikut dajjal…

    ALLAH HU AKBAR…. 7X

    LAILAHAILLALLAH…..7X

  • anthy berkata:

    astagfirlullah,,,,,, smoga kita semua dapat terselamatkn
    subhannallah

  • attien nicamp bin makmur berkata:

    semoga allah s.w.t senatiasa melindungi kita semua dari kedzaliman dan orang2 yg menyesatkan,dan semoga kita tetap menjadi orang2 yg di ridhoi oleh allah serta menjadi umat nya nabi besar muhammad saw…..amin…allahu akbar…allahu akbar

  • Isyamuel berkata:

    Jika kita ingin jadi org yg beriman kembalilah kepada allah menciptakan kita.

  • helda kusuma rahayu berkata:

    dajal mudah mudahan tak datang . amin….

  • yoga berkata:

    jka kita ingin msuk syurga mka brimanl kepda allah.!!jangan sampai kau terkena tipu daya dajjal..!!!sebagaimna allah adalah tuhanmu satu-satunya..!!!(LA mania)

  • Ibnu Firnas berkata:

    Tentang DAJJAL ini Anda bisa liat di you tube kajian oleh SYEH IMRAN HOSEIN beliau mengupas tuntas meteri ini.. insya Allah Anda puas dan punya solusi.

  • dyan berkata:

    blog ini sungguh berguna kepada saya yang lemah imannya.

  • aas berkata:

    saya suka dgn artikel ini.

  • Sustriati syahfitri berkata:

    Saatnya kita memperbaiki diri dan lebih taat lagi kepada Allah

  • ida adin berkata:

    makasi atas info yg dberikn bwt jd pegangan kita smua trhdap fitnah dajjal. smga kita smua dan org2 yg kita kasihi trglong org yg briman.

  • muhamad berkata:

    قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلا صَالِحًا وَلا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا
    Katakanlah: “Sesungguhnya aku ini hanya seorang manusia seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: “Bahwa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan Yang Esa”. Barang siapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorang pun dalam beribadah kepada Tuhannya”.( QS AL KAHFI :110 )

  • Raep berkata:

    Apakah dajjal masuk surga?

  • royhan_bilady berkata:

    allahuakbar

  • Mutiara berkata:

    Bagai mana jika kita tinggal jauh dari mekah, bagai mana kita bisa kesana untuk berlindung??

  • Reza Rizki berkata:

    mudah2an kita di jauhkan dari sgla ini . dan kita harus selalu beriman kpda Allah SWT

  • abdi berkata:

    bukankah dajjal utupun utusan allah untuk menguji kita di dunia ini……kenapa kita harus tq sama dajjal padasalnya telah diberitahukan pada kita umat islam bahwa dajjal itu akan datang dan dajjal akan menipu kita dengan cara cara di atas tersebut apakah masih bisa mempercayai dajjal.karna sebelumnya kita dah tau cerita nya sebelum di datang diantara kita dan menipu daya kita semua umat islam

  • deden berkata:

    emang si dajjal,,,dajjal banget,

  • terima kasih atas ilmu yng sangat bermanfaat nie, saya dah mula menyedari kepentingan surah al-kahfi….

  • Lukman nul hakim berkata:

    assalamualaikum wbr wbt…

  • mia berkata:

    Sgt bgus…insyaallh kt prbnykkn amlan….smga hdup sntsa diredhai oleh Allah s.w.t…

  • marini amelia berkata:

    ya Allah lindungilah aku dri tipu daya org2 kafir.. Amiin

  • tamburiadi berkata:

    alhamdulillah sesuatu…

  • ibnu hambali berkata:

    wah cerita ini memberi hikmah yg besar buat saya

  • giga berkata:

    Seru bacanya,Tp mnakutkn jga yach

  • Abu syifa al sumatrani berkata:

    Alhamdulillah kami mendapatkan informasi baru tremikasih.semoga kita dijauh dari fitnah dajjal.

  • Ellim berkata:

    Subhanallah

  • rafi berkata:

    subhanallah..semoga Allah linding kita dan keluarga kita dari hasutan syaitan dan tipu daya dajjal..

  • EKA NORSYAFIQA berkata:

    SEMOGA ALLAH MENJAUHKAN KITA DARI DAJJAL

  • Ayni NV Elhakim berkata:

    Assalamualaikum..
    Astagfirullah .. istigfar sebanyak-banyaknya setelah membaca Artikel tentang DAJJAL laknatullah ,semoga Kita semua jangan bisanya ngomong dan beri komentar doang tentang DAJJAL tetapi, rubahlah kebiasaan kalian yang mirip dengan DAJJAL , biar DAJJAL belum keluar saat ini, tapi pengaruh DAJJAL sudah banyak dizaman sekarang, salah satu contoh, tukang fitnah ada dimana-mana itu udah termasuk cucunye DAJJAL ,Na’udzubillah tsumma Na’udzubillah , Wassalam..

  • yuli berkata:

    coba blog kaya gini di sharedi twitter (y)

  • Ari guntara berkata:

    Semoga dgn ada na crita ne mnjadi plajarn buat saya dan buat kita semua..
    Sesungguh na dajjal itu musuh kita semua..Bagi org yg briman dan mw brpikir..

  • Ma"an Naming berkata:

    Kembali kepada Al Quran dan Sunah – Sunah Rosul Maka kita akan selamat

  • riry berkata:

    Takut Bgtt bacax…..
    Pii aqHu Jdi tao….aqHu Brsykur bsa mmbaca nhe…mdah2’an Mmberi perubhan yg positif bgi qta smuaaa….aminnn…

  • helmi berkata:

    sangat bagus untuk pengetahuan muslimin di dunia..

  • mohamad sofa berkata:

    subhanallah,…. sangat bagus…..

  • rohman berkata:

    smoga djjal tdk dtng …
    aminn ….

  • Mukhtar berkata:

    Bulu saya merinding ni,,,,,,
    Semoga Ilmu Tuan terus mengalir di HAMBA ALLAH yg Dhaif ini……….

  • DIMAS berkata:

    kita semua (umat islam) kita harus berbanyak banyak mendekatkan diri dengan ALLAH SWT

  • Asyya berkata:

    Tidak perlu takut…. walau lebih dari itu.
    takut hanya kepada Allah.
    takutlah mati dalam keadaan tidak beriman.
    berdo’a dan berusahalah untuk menjadi khusnul khotimah.

  • pitty berkata:

    Subhanallah…semoga termasuk kedalam golongan 7000 wanita tersebut…amiiiin ya Robb..

  • pradana berkata:

    Allah Azza wa jalla..

  • sardi berkata:

    subhanalloh ,,,,,,,, itulah skenario dari alloh ,,, alloh bwt seolah olah dajjal punya kekuatan padahal tdk ,,, itu semua kekuatan alloh ,,, la khaula wala quata ilabillah ,,,, klo alloh mw dari awal dajjal sudah d hancurkan ,, tinggal mngatakn kun fayakun ,,,,, Allohuakhbar .

  • Wawin F berkata:

    In Golden Age all moslem country will be free from financial debt & Slave system , their will be no banking system , no hunger , no more price tag , no more divide betwen rich and poor all will be fullfiled (mean Of Justice) , all moslem will be free and peacefull and more closed to GOD than ever , cause moneytary system has been used by dajjal to divided & counquer each moslem individu all over the world!! Wake Up !!!!!!!!!!!!!!!

  • andri berkata:

    Allah huakbar,dengan membaca blog ini saya lebih ingin mendekatkan diri pada sang pencipta yaitu allah SWT

  • Erwan septiawan berkata:

    Insya allah bermanfaat bagi smua pembaca nya
    Aamiin

  • ina berkata:

    ya Allh jgn smpek dajjal datang sbelum ak mninggal
    ammiin

  • Tianurlita berkata:

    Dajal sudah merajalela

  • azmi berkata:

    berarti termasuklah negara ini salah satu negara yg di kunjungi dajjal,dan bukan tak mungkin dajjal telah mencari pengikutnya yg setia.

  • Janganlah kalian tertipu oleh dajal. . . ?
    Kita harus percaya kpd allah swt. . ?

  • saeful rohman berkata:

    kita sharusnya beriman kpd allah dan satu-satunya tuhan adalah allah

  • mohd zaini bin idrus berkata:

    siapakah yang selamat daripada fitnah dajjal ini?

  • Meymey berkata:

    Subahanallah allahhuakbar :)
    alhamdulilah saya jadi tau apa maksud dajjal jika nanti dia ke dunia ini hbs bca itu ..
    jadi mau mendekat kan diri sama allah lbih dekat lagi :)

    TQ Bagus bgt :)

  • Adix... berkata:

    Dajjal saja membenarkan ajaran rosullulah,,, jadi mari lha kita sama2 meningkatkan taqwa kita lagi,,, trutama ntuk diri sndiri,,, semoga kita menjadi orang yg d lindungi allah,,,

  • zam berkata:

    bgus blog ni.yg lwn dgn dajal nant nabi isa atau imam mahadi?

  • ISMAYASARI berkata:

    Moga aq tak mnglami msa2 itu….
    amiiiiiiiiinnnnnn

  • fadley berkata:

    saya sangat berpuas hati membaca blog ini. keep it up

  • asih berkata:

    semoga umat muslim dapat melalui ujian itu kelak dengan tetap beriman kepada Allah SWT,, Ammmiiinnn ya robballalamin,,

  • Dayat berkata:

    Allah huakbar…

  • nanang berkata:

    semoga kita menjadi orang-orang yang beruntung

  • Assalamualaikum , terima kasih kerana telah menulis blog ini.. dgn ini, saya dapat mengenali dgn lbih lanjut mengenai musuh Allah itu. Semiga umat islam di dunia ini akan terselamat dari fitnah ad-dajjal.sekian.

  • Yoga berkata:

    Wah jdi mkin tau ni

  • RIDO berkata:

    asalamuaikum…..
    insa allah kita sebagai umat muslim
    akan tau sifat sifat nya dajal jangan sampai
    kita jadi pengikut DAJAL
    WASALAM..

  • Edin Chenq berkata:

    ALLOOHU AKBAR..

  • Riyani berkata:

    Subhanallah
    Allahu Akbar

  • larasati berkata:

    Semoga saya. .masuk ke dalam 7000 wanita yg teguh pf Pendiriannya…amiiIiiin.

  • Jusriadi berkata:

    Subhanallah, sesngguh nabi muhammad masih hidup mungkin kita akan di lindunginya dr kjahatan dajjal, tapi hanya allah yg tahu nasib kt semua, tiada tuhan selain dia.
    Dr semua cerita blog yang saya baca, saya dah tau semua cerita asal usul dajjal.
    Dan semua orang yang membacanya semoga insyaf dan taubat , aaamiiiinnnnnn!!!!

  • munacantik berkata:

    semoga seluruh umat islam meninggal dalam jalan yg lurus…….amiiiiinnnn!

  • hamzi berkata:

    Assalamualaikum.
    Fitnah Dajjal itu tinggi dan tak terkira.
    .Kita dah dibawa kedalam fitnah dajjal yg dibawa oleh pengikutnya sebelum dia keluar mengaku sebagai nabi

    wang kertas yand digunakan dan urusan dikawal IMF.
    IMF mengharamkan emas di niagakan antara negara
    Tetapi IMF boleh menerima emas sebagai bayaran
    Siapakah yang menguasai iMF?.Siapakah Menguasai United Nation.
    Negara mana yang mengikutnya

    Wang kertas tidak lagi disandarkan dengan emas

    dinar(emas) di halalkan dalam islam

    Jadi apa hukumnya menjadi pengikut orang atau pertubuhan yang mengharamkan sesuatu yang halal?

    Seperti yang anda baca di atas
    “Di antara fitnah Dajjal itu juga dia membawa syurga dan neraka. Nerakanya itu sebenarnya syurganya sedangkan syurganya itu neraka,

    dahulu Islam mengunakan dinar.dan berapa tahunkan kita baru menggunakan wang kertas?

    Al Maidah ayat 86-87
    [86]Dan (sebaliknya) orang-orang yang kafir serta mendustakan ayat-ayat keterangan Kami, mereka itulah ahli neraka.

    [87]Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu haramkan benda-benda yang baik-baik yang telah dihalalkan oleh Allah bagi kamu, dan janganlah kamu melampaui batas (pada apa yang telah ditetapkan halalnya itu); kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas.

    ——————————

    Dari Abu Said Al-Khudri ra bahawa Rasulullah saw bersabda. “Allah berkata, ‘Wahai Adam, berdirilah dan keluarkan penghuni neraka.’ Adam berkata, ‘Labbaik, wa sa’daik, segala kebaikan berada dalam kekuasaan-Mu. Ya Tuhan, bagaimana penghuni neraka tersebut? Allah menjawab, “Dari setiap seribu terdapat sembilan ratus sembilan puluh sembilan.”
    … Abu Said mengatakan bahawa mereka berkata, “Siapakah di antara kita yang termasuk orang tersebut?”
    Rasulullah menjawab. “Sembilan ratus sembilan puluh sembilan Yakjuj dan Makjuj, sedangkan dari kalian hanya satu” (HR Bukhari, Muslim dan Ahmad


    Allah lebih mengetahui..
    sebagai hamba memohonla perlindungan dan kemaafan

    hamzi8811@gmail

  • wan berkata:

    saya brase dajjal tu bodoh

  • Noer_yaqin berkata:

    Yang merantai dajjal itu siapa

  • sitimukaromah berkata:

    yaallah do’a kan aku supaya agar jauh”dari dajjal kafir ituh aku mohon hamba mu..

  • Andi Lubyantono berkata:

    Izin copy sama paste ya :-D

  • semoga postingan ini bermanfaat..sesungguhnya dajjal itu bisa menjadi apa saja yang ia mau..orang baik belum tntu baik dan orang jahat blm tntu jahat, astagfirullah sesungguhnya madinah dan mekkah adalah kota suci yang tak satupun syaitan bisa masuk ke sana..ALLAHUAKBAR..

  • jhony andrian berkata:

    apakah dajjal mempunyai ibu bapak dan bagaimana asal terbentukx dajjal atau samiri ini?

  • nuer hamzah berkata:

    ane masih bingung gan … Ada blog yang cerita dajjal itu tuh ibu nya manusia tapi di sini jin ..
    Ibu nya pun meninggal saat kelahiran dajjal sekita 2 minggu karena dia tak mau di susui oleh ibu nya…

    Nah ane banyak banget pertanyaan tentang itu … Jadi dajjal itu dari jam sulaiman A.S? Isa A.S?Musa A.S??

  • muhammadmasna berkata:

    dia akan kembali..,,
    wktu’nya akan tiba hay manusia,,

  • lindra berkata:

    semoga aku termasuk kaum hawa yg punya iman yg kokoh.amin.

  • medi berkata:

    saya akan bunu dajal?

  • medi berkata:

    ya allah semoga keluarga hamba bisa masuk surga dan semoga hamba
    bisa meruba ahlak amin

  • Smoga allah mlindungi kluarga” kta.. Dan smua muslimin rhimakumullah.. Dan jgnn lah islam rtpch blah.. Krna itu lah yg diingn kn oleh.. Pngikut” dajjal. Wallahua’lam bshowab.

  • Sugathevers berkata:

    Sampai sini ajakah cerita ini …

  • Satrio berkata:

    aku bersaksi tiada TUHAN selain ALLOH,dan aku bersaks MUHAMMAD adalah utusan ALLO

  • Sunarto berkata:

    Allahu Akbar…., mohon izin copynya

  • anik susanti berkata:

    Subghanalah…takutnye..da banyak tanda2 hari kiamat.aliran sesat dan banyak juga yang memgaku nabi dan jadi allah.apakah kiamat da dekat yer?

  • Pareman new city (SUMBAR,BSK) berkata:

    Subhanawllah
    berbahaya juga paja(dia) kereang(nakal) itu ma…..,,,,,,
    hati hati jangan sampai ke tipu ma yang nma pantek kanciang tu (dajjal)

  • weight berkata:

    Good post. I learn something totally new and challenging on
    sites I stumbleupon every day. It’s always exciting to read through articles from other writers and practice a little something from their web sites.

  • sarwo berkata:

    semoga kita di selamatkan oleh allah daari fitnah dajjal

  • Rizaldy berkata:

    Mungkin sekarang masih lumayan banyak ustadz dan orang – orang yang masih mau meramaikan Masjid. Tapi, semakin bertambah tahun,bulan,hari, semakin banyak pula yang meninggalkan Shalat. Apakah masih banyak kaum muda yang Shaleh dan Shalehah ?

  • ali berkata:

    smoga dajjal tidah akan menghancurkan umat nabi muhammad/orang yg beriman

  • medi berkata:

    DAJAL CAK ANZENG PILAT

  • Said Djafar berkata:

    dan juga di kisahkan oleh rasullullah SAW bahwa ketika kita sudah mendapat berita adanya dajjal maka menjauhlah darinya, sebab ada seorang muslim yang mencoba mendekati dajjal karena rasa penasarannya, tapi akhirnya diapun termaksud pengikut dajjal..

  • Ariansyah berkata:

    Semoga umat muslim di dunia ini tetap pada jalan yang di ridhai Allah s.w.t Amiinnnn….

  • A Nizami berkata:

    Menjelang Kiamat, akan muncul Dajjal (bahasa Arab: الدّجّال al-dajjāl). Artinya pembohong besar. Bisa disebut juga sebagai Al Masih Dajjal. Dajjal ini kelak akan diperangi oleh Imam Mahdi dan Nabi Isa.

    Ciri-cirinya menurut berbagai hadits adalah sebagai berikut. Sesungguhnya Dajjal adalah seorang pemuda keturunan Yahudi yang rambutnya sangat keriting, matanya buta sebelah dan menonjol seperti Abul ‘Uzza bin Qathan. Dajjal itu akan keluar di Khallah, suatu jalanan yang terletak antara Syam dan Irak, kemudian dia membuat kerusakan besar. Badannya besar dan berwarna merah. Dajjal ini pandai menipu manusia sehingga orang mengira air adalah api dan api adalah air. Pertama mengaku sebagai Nabi. Kemudian mengaku sebagai Tuhan. Sebelum Dajjal Besar ini muncul, akan ada 30 Dajjal Kecil yang berkeliaran menipu manusia.

    Isa Al Masih akan menemukannya di Luddin dan membunuhnya.

    Baca selengkapnya di: http://media-islam.or.id/2013/05/19/dajjal-sang-penipu/

  • Îr$äl berkata:

    ini adalah cerita yang bisa menginspirasi saya supaya bisa lebih tekun dalam ibadah . . .¤_¤

  • hamzi berkata:

    Assalamualikum

    tidak usahla kita fikirkan asal usul dajjal..siapa ibunya? siapa bapanya?

    kita harus mngikut al quran dan Al-hadis dan sedikit ilmu akhir zaman

    untuk

    menjawab segala persoalan

    yg pasti dia makhluk yang diciptakan untuk ujian pada muslimin semua

    dan penghujungnya dajjal akan dimusnahkan oleh allah juga

    kita diberi amaran untuk tidak mengikutnya

    seperti yg saya katakan diatas…kita telah dibawa mengikut

    ekonomi kewangan dajjal

    ini dibawa oleh pengikutnya dahulu sebelum dajjal keluar untuk mengaku diri sebagai nabi…

    seperti yang diceritakan dalam kisah Tamim Al-Dariy

    Jadi dajjal sudah ada dizaman nabi dan juga sudah ada pengikutnya

    cuma tinggal mahu keluar mengaku nabi.dan sebelum keluar dia

    mestilah sudah menguasai semua

  • Imambai berkata:

    Bisa menambah tebal keimanan kita,,

  • roby iskandar berkata:

    terimakasih tlah brbgi crita tntng dajjal semoga imanku tambah kuat amin

  • rara juli berkata:

    artikelnya sangat menarik sekali

  • mozza raihan pratama berkata:

    semoga nanti tidak ada ya yg tergoda oleh dajjal

  • manusia berkata:

    Katanya itu dajal itu bisa baca pkiran, jadi bagi anda yg ingin berpura2 jadi pengikutnya ga bisa, ketahuan, karena dajal itu tahu mana pengikut benerannya mana pengikut pura2nya.
    Katanya dajal itu bisa telepati.

  • buyung berkata:

    dajjal fitnah, mulai dari sekarang kita harus menjadi muslim yang kaffa

  • .Allahu’ akbar …

  • Haris Munandar berkata:

    Semoga kita selalu berada dijalan yg d ridoi Allah

  • nabila khairani berkata:

    ih kalau engga salah ikatan besi yang dikat oleh dajjal itu pertama 2 sekarang 1 kalau 1 terlepas kiamat

  • siarah ansari berkata:

    Jauhkan kami semua dari maha fitnah Dajjal..

    Amin,, AllahuAkbar…

  • layli berkata:

    ya allah tunjukilah

  • rafyz vengeance berkata:

    aku SUKA CRITA NYA

  • bima Sejaty berkata:

    Subhanallah.. Trma ksh taz ilmunya. Summa nauzdubillah lo qta mjd pengikut Dajjal.

  • hr dzaki berkata:

    subhanallah

  • Dzikri Nur Hakim berkata:

    menurut ceramah yang saya dengar ikatan besi dajjal itu tidak terlepas namun menipis ketebalan nya..Tebal nya ikatan besi itu pada saat Suara Adzan Berkumandang…
    Intinya Jika di Mesjid tidak ada yang Adzan,, Otomatis!!!

  • Noor Mebel berkata:

    Astagfirullah…..

  • elles berkata:

    semoga qt smua dlm lindungan alloh.amin

  • AntRa5 berkata:

    Aku bersaksi tiada Tuhan selain ALLAH dan Nabi Muhammad Utusan ALLAH

  • Mohd Ronnie berkata:

    Nau;zubillah. Mengikut pandangan saya mengenai Laknattullah Dajjal ini ialah Laknattullah Dajjal ini berkemungkinan Amerika Syarikat / USA atau Kaum Yahudi kerana ia sama seperti, sesiapa yang mengikut arahan atau bersekutu dengan Amerika Syarikat / USA atau Yahudi ini akan hidup selesa di atas muka bumi ini (tanaman dan ternakan akan subur) tetapi jika tidak bersetuju dan menurutnya akan di seksa atau di asingkan (tanaman dan ternakan tidak menjadi atau berhasil). Contohnya, negara Arab Saudi atau Negara Eropah dan lain-lainnya bersekutu dengan Amerika Syarikat ini, dengan itu negara mereka tidak dikacau dan dibenarkan berurusan tidak kira isu politik, ekonomi ataupun sosial. Dan contoh negara yang tidak menurut arahan dan tidak bersekutu dengannya ialah Afghanistan, Iraq, Libya, Palestin dan kebanyakannya kaum Muslim. (Ia berkait rapat dengan maksud Laknattullah Dajjal akan pergi ke seluruh dunia atau kaum untuk mengakuinya sebagai Tuhan. Syurganya adalah Nerakanya dan Nerakanya adalah Syurganya). Tapi ini semua hanyalah pandangan saya seorang untuk buat kita ambil pengajaran supaya dijauhkan daripada fitnah Laknattullah Dajjal dan memohon tergolong dalam kalangan orang-orang beriman, begitu juga persediaan untuk menghadap Laknattullah Dajjal ini, in sha Allah. Wallahua’alam. *sila betulkan saya jika saya salah*

  • sigit berkata:

    Ilmunya sangatlah berguna

  • gias pratama berkata:

    ilmu yg bermanfaat

  • Fakih berkata:

    Alhamdulillah bertambah ilmu agama saya

  • Hamba allah berkata:

    Salah satu tanda akhir zaman .

  • afrizal berkata:

    tiada tuhan yang disembah melainkan allah, dan aku naik saksi bahawa nabi muhammad persuruh allah,, sesungguhnye allah maha besar dan maha pengampun, jauhkan la kami daripada dajal yang ingin menyesatkan kami ,, amin!

  • arria berkata:

    saya temui kemiripan dari dajjal pd sbgian org2 yg sy jumpai stiap hri, Allahu akbar

  • Rilah.Safitri berkata:

    Allahhuakbar Subhanallah Hebat sekali….Alhamdulilah Ya AllAH mffkan Sya Ats Dosa Saya

  • ayah berkata:

    Ya Allah aku mohon jadikan aku muslim sampai ke akhirat,lindungi hatiku dari fitnah dajjja.Allahuma ini a’udzubika min adzabi jahannam wa min adzabil qobri wamin fitnatil mahya wal mamati wa min fitnatil masihiddajjal…..amiin

  • ayah berkata:

    Aku taslim dengan penjelasan tentang dajjal,smoga menambah iman kita pada Allah ….yang pasti jika kita terlalu cinta duniawi maka Allah akan menutup hati kita,dan mungkin kita tidak akan diberi kemampuan menghindar dari fitnah fitnah permulaan dari dajjal.Jangan bertaqlid aku iman kepada Allah,jika keyakinan kita pada Allah cuma sekedar ngikut aja,maka kita bisa salah mengikuti jejak,jangan jangan yang kita ikuti justru menuntun kita pada kesesatan iman

  • mustafa berkata:

    mga aja qta g ktemu dgan dia

  • farhan berkata:

    ya allah jauh kan aku dan keluarga ku dari godaan dakjal

  • tasauf islam berkata:

    Semoga perubahan besar berlaku stlah membca crta d atas,trutama iman pada diri kita,tk ada iman smua sia-sia

  • karya putra berkata:

    sya sangat puas dngan adanya blok ini ….
    dengan ini saya dapat lbih jelas penjelasan tentang perihal dajjal….
    thanks……
    wassalam…

  • cikal berkata:

    makasih ilmunya : )

  • alsha_siie_narsies berkata:

    I LOVE ALLAH

  • okta berkata:

    Fitnah dajjal yg neraka sma surga itu mksd ny ap ? Dia myuruh kta meemilih atau bagaimana ?
    . Trus yg ukur la berapa jarak solat lima waktu itu …
    Mksd ny ap ?tlong dobg pengen tau .. :)

  • riki berkata:

    Kita orang yg beriman kta lawan tu dajjal jangan takut
    Allahu Akbar.,.,.,.,

  • satria berkata:

    jalankan segala perintah ALLAH,,
    dan jauhi larangannya,,
    insya’allah kita akan trbebas dri godaan syetan dan dajjal..

    amiiin..

  • amirul aiman berkata:

    harap-harap kite termasuk dalam golongan orang yang beriman

  • eka kristanti berkata:

    Subhanallah smoga q tdk akn prnah mngikuti dajjah. N smoga q mati nanti dlm keadaan briman kpda allah mlaikat n rasul” allah. Amiiiiiin

  • Andi sahara berkata:

    Cerita yg bgus bt kuatkan iman islam

  • kaum adam berkata:

    Alhamdulilah ujah anda boleh diterima semua pembaca . Insyallah kite akan bersama membanterasi dajjal agar tidak dapat menghasut orng islam

  • Ahmads berkata:

    Terimakasih…untuk infonya..

  • laila berkata:

    smoge smua org islam tdak dtpu daya dajjal

  • bagas maretha berkata:

    ya allah semoga dajjal tdk bza menghancurkan org” yg beriman.. Amin

  • egip berkata:

    بِسْــــــــــــــــــــــمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
    Allah selalu ada dlm diri qt

  • ibnu berkata:

    ngeri ya… kupasannya. ciri-ciri kedatangan dajjal ada pada zaman sekarang.

  • Jafar berkata:

    Enak Kisahnya

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 604 other followers

%d bloggers like this: