FITNAH AD-DAJJAL AL MASIH

Sabda Rasulullah s.a.w : “Di antara tipu dayanya juga dia suruh langit  supaya menurunkan hujan tiba-tiba hujan pun turun. Dia suruh bumi supaya mengeluarkan tumbuh-tumbuhannya tiba-tiba tumbuh. Dan termasuk ujian yang paling berat bagi manusia, Dajjal itu datang ke perkampungan orang-orang baik dan mereka tidak me-ngakunya sebagai Tuhan, maka disebabkan yang demikian itu tanam-tanaman dan ternakan mereka tidak menjadi.

“Dajjal itu datang ke tempat orang-orang yang percaya kepadanya dan penduduk kampung itu mengakunya sebagai Tuhan. Disebabkan yang demikian hujan turun di tempat mereka dan tanam-tanaman mereka pun menjadi.

“Tidak ada kampung atau daerah di dunia ini yang tidak didatangi Dajjal kecuali Makkah dan Madinah. Kedua-dua kota itu tidak dapat ditembusi oleh Dajjal kerana dikawal oleh Malaikat. Dia hanya berani menginjak pinggiran Makkah dan Madinah. Namun demikian ketika Dajjal datang ke pergunungan di luar kota Madinah, kota Madinah bergoncang seperti gempa bumi. Ketika itu orang-orang munafik kepanasan seperti cacing dan tidak tahan lagi tinggal di Madinah. Mereka keluar dan pergi bergabung dengan orang-orang yang sudah menjadi pengikut Dajjal. Inilah yang dikatakan hari pembersihan kota Madinah.

Dalam hadis yang lain, “di antara fitnah atau tipu daya yang dibawanya itu, Dajjal itu lalu di satu tempat kemudian mereka mendustakannya (tidak beriman kepadanya), maka disebabkan yang demikian itu tanam-tanaman mereka tidak menjadi dan hujan pun tidak turun di daerah mereka. Kemudian dia lalu di satu tempat mengajak mereka supaya beriman kepadanya. Mereka pun beriman kepadanya. Maka disebabkan yang demikian itu Dajjal menyuruh langit supaya menurunkan hujannya dan menyuruh bumi supaya menumbuhkan
tumbuh-tumbuhannya. Maka mereka mudah mendapatkan air dan tanam-tanaman mereka subur.”

Dari Anas bin Malik, katanya Rasulullah s.a.w bersabda: “Menjelang turunnya Dajjal ada tahun-tahun tipu daya, iaitu tahun orang-orang pendusta dipercayai orang dan orang jujur tidak dipercayai. Orang yang tidak amanah dipercayai dan orang amanah tidak dipercayai.”

Dari Jabir bin Abdullah, katanya Rasulullah s.a.w ada bersabda: “Bumi yang paling baik adalah Madinah. Pada waktu datangnya Dajjal nanti ia dikawal oleh malaikat. Dajjal tidak sanggup memasuki Madinah. Pada waktu datangnya Dajjal (di luar Madinah), kota Madinah bergegar tiga kali. Orang-orang munafik yang ada di Madinah (lelaki atau perempuan) bagaikan cacing kepanasan kemudian mereka keluar meninggalkan Madinah. Kaum wanita adalah yang paling banyak lari ketika itu.

Itulah yang dikatakan hari pembersihan. Madinah membersihkan kotorannya seperti tukang besi membersihkan karat-karat besi.” Diriwayatkan oleh Ahmad, hadis yang diterima dari Aisyah r.a. mengatakan:

“Pernah satu hari Rasulullah s.a.w masuk ke rumahku ketika aku sedang menangis. Melihat saya menangis beliau bertanya: “Mengapa menangis?” Saya menjawab: “Ya Rasulullah, engkau telah menceritakan Dajjal, maka saya takut mendengarnya.” Rasulullah s.a.w berkata: “Seandainya Dajjal datang pada waktu aku masih hidup, maka aku akan menjaga kamu dari gangguannya. Kalau dia datang setelah kematianku, maka Tuhan kamu tidak buta dan cacat.”

Dari Jabir bin Abdullah, katanya Rasulullah s.a.w bersabda: “Dajjal muncul pada waktu orang tidak berpegang kepada agama dan jahil tentang agama. Pada zaman Dajjal ada empat puluh hari, yang mana satu hari terasa bagaikan setahun, ada satu hari yang terasa bagaikan sebulan, ada satu hari yang terasa satu minggu, kemudian hari-hari berikutnya seperti hari biasa.”

Ada yang bertanya: “Ya Rasulullah, tentang hari yang terasa satu tahun itu, apakah boleh kami solat lima waktu juga?” Rasulullah s.a.w menjawab: “Ukurlah berapa jarak solat yang lima waktu itu.” Menurut riwayat Dajjal itu nanti akan berkata: “Akulah Tuhan sekalian alam, dan matahari ini berjalan dengan izinku. Apakah kamu bermaksud menahannya?” Katanya sambil ditahannya matahari itu, sehingga satu hari lamanya menjadi satu minggu atau satu bulan.

Setelah dia tunjukkan kehebatannya menahan matahari itu, dia berkata kepada manusia: “Sekarang apakah kamu ingin supaya matahari itu berjalan?” Mereka semua menjawab: “Ya, kami ingin.” Maka dia tunjukkan lagi kehebatannya dengan menjadikan satu hari begitu cepat berjalan.

Menurut riwayat Muslim, Rasulullah s.a.w bersabda: “Akan keluarlah Dajjal kepada umatku dan dia akan hidup di tengah-tengah mereka selama empat puluh. Saya sendiri pun tidak pasti apakah empat puluh hari, empat puluh bulan atau empat puluh tahun. Kemudian Allah SWT mengutus Isa bin Maryam yang rupanya seolah-olah Urwah bin Mas’ud dan kemudian membunuh Dajjal itu.”

Dan menurut ceritanya setelah munculnya Dajjal hampir semua penduduk dunia menjadi kafir, yakni beriman kepada Dajjal. Menurut ceritanya orang yang tetap dalam iman hanya tinggal 12,000 lelaki dan 7,000 kaum wanita.

Abu Hurairah meriwayatkan bahwa Nabi saw. bersabda:”Hari Kiamat tidak akan datang hingga 30 Dajal (pendusta) muncul, mereka semua berdusta tentang Allah dan Rasul-Nya.”

“Jika salah seorang diantara kamu telah selesai bacaan tasyahhud akhirnya, hendaklah ia meminta perlindungan kepada Allah dari empat pekara. Hendaknya ia berkata : ‘Ya Allah, aku memohon perlindungan pada Mu dari siksa Neraka Jahannam, adzab kubur, fitnah (cobaan) hidup dan mati serta  dari keburukan fitnah Dajjal.” doanya seperti berikut :

 

Sila Klik Artikel di bawah untuk kupasan lanjutan dan terbaru  tentang DAJJAL

“SIRAH AD-DAJJAL”

ASAL-USUL DAJJAL

Wallahu A’lam.

Khairul, 25 July 2009

§ 44 Responses to FITNAH AD-DAJJAL AL MASIH

  • zakiyah berkata:

    blognya bagus sekali karena isinya banyak tentang keislaman….jadi kita bisa mengambil banyak hikmah yang ada.semoga tambah sukses & blog ini bisa bermanfaat bagi semuanya…Amien

  • t0l0nk sp aj yg membacak ajak2 ke pa tmn2 seiman agar selalu brda pa allah agr tdk terkna fitnah dajal yg keji… sesunguhnya tuhan it tdk buta sebelah smg kt menjadi 0rang yg tdk terkena fitnah dajjai dan juga imam mahdi adlh se0rang keturunan dr nabi muhammad saw dan dia akn berperang melawan dajal bersama nabi isa dulu dia pernah dibelah dajjal menjadi dua agar dia 5u mengakui dajjal sbg tuhan tp walau dia dibelah dia ttp tidak percaya+semua 0rang muslim yg masuk kedalam neraka dajjal mereka tdk akn merasa sakit krn allah telah melindung! mereka by santri p0nd0k pesantren anain aji s0k0 mejenang sragen ph0n:085329038080

  • Tari berkata:

    Smoga kt termasuk org yg beriman kpd Allah SWT.AMIIN

  • sherly syafitri berkata:

    alhamdulillah dg pencerahan yang tlh di berikan membuat sy smkn mengrti tntng bagaimana cra menghadapi dajjal

  • A.hermawan berkata:

    allhamdulilah ia allah,telah memberikan pencerahan kpd ku.
    allohuma inni auzubika min azzabi zahanama,wa miin ajabil kobbri minal masyihhin dazzal

  • iqbal berkata:

    alhamdulillah ada web yang kaya gini.

    jadi banyak orang yang mempersiapkan iman islamnya untuk melawan godaan dajjal…

    semoga yang bikin web,dapet pahala ya!!!

  • prameswara berkata:

    assalaamu’alaikum …

    syukron .. mohon izin untuk share di facebook pak …

    terimakasih.

  • ari sunandar berkata:

    aku minta doanya empat perkara

  • noni berkata:

    assalamualaikum wr wb
    mudah2an saya bukan termasuk oang2 yang di tipu daya oleh dajjal.amin…..

  • poyoo berkata:

    not bad..!!
    hahahaha……

  • desi berkata:

    kisahnya bagus berguna untuk orang banyak

  • Hendro berkata:

    Hm , Dajjal akan selalu dikalahkan oleh penghianat dari kaumnya sendiri

  • ahmad berkata:

    baik untutk kita bertapakur tentang diri

  • wedashi berkata:

    thanks ya
    blog ini banyak bangets mengandung islam
    sekali lagi thanks ya

  • Novel,Endang & Ike berkata:

    semoga kita semua tidak termasuk orang”pengikut Dajjal Amien…………..

  • Semoga kita tidak termasuk orang”pengikut Dajjal
    Amien

  • anton sukardi berkata:

    ya Allah lindungilah Q,keluargaku,dan seluruh umat muslim dari fitnahnya dajjal….

  • Henggar hostina berkata:

    smoga kita slalu dalam lindungan Allah & smoga kt slalu ingat kpd Allah……….

    Amin

  • rehan andito berkata:

    keren gan, sukses terus ya

  • shanty berkata:

    smoga sja kita umt mnusia tdk mnjumpai masa dajjal dtg x bumi.smga kita sllu dlm lindgn allah.AMIN……..

  • maryam berkata:

    semoga kita akan selalu dalam lindungan Allah
    dan kita harus lebih dekat lagi kepada ALLAH SWT…
    serta menjauhi larangan-NYA….

  • Awan berkata:

    ktA bgAi umat iSlam yanK taaT
    KiTa haruS m’ptebal iman
    Gr t’hdaR ri fitnAh

  • seno berkata:

    semoga kita termasuk golongan umat nabi n.muhammad dan semoga kita selalu di ampuni oleh allah apa yang telah kta perbua

  • man7 berkata:

    ia kepastian yang nyata. Ia semakin hampir. Al-Mahdi pasti muncul untuk menyatukan sekalian muslim.

  • man7 berkata:

    Ia adalah hakikatnya. Ia pasti datang. sebelumnya Al-Mahadi pemimpin yang kita nantikan pasti datang memimpin kita.Pembawa panji hitam dari khuarisan.

  • DJAMIAT AR berkata:

    ya….Allah lindungilah hambamu ini dari godaan dan fitnatul dajjal…

  • Mubarok berkata:

    Astaghfiruloh al al adzim

  • khairazahra berkata:

    Very good info and nice blog…ble x saudara ajar saya mcm mne nk ubah/select font serta adjust font size yg lain dlm wordpress nie…terima kasih yer…

  • muadz berkata:

    semoga saya dan kalian dan keluarga kita tidak termasuk pendusta(pengikut dajjal). Ya ALLAH SWT,lindungilah kami dari fitnah dajjal dan orng lain,kejahatan dajjal dan org lain, dan kemurkaan-Mu Yaa ALLAH…
    KAMI ingin bersimpuh sujud Kepada-Mu sampai akhir hayat kami,,,trima kasih juga kami segenap tmn blogger mas idzhar,berterima kasih banyak atas info penting ini…

  • agi berkata:

    semoga semua’a tak menimpa kepada kita….
    semoga kita di golongkan org2 yg ber-iman.

  • Izwan berkata:

    Assalamualaikum,
    Bole berikan sumber hadis di atas. Kitab? Bab? Muka surat etc. syukran

  • dul qayis berkata:

    semoga kita termasuk golongan yang diselamatkan ALLAH.SWT

  • Rizky A.M berkata:

    Ini bagus sekali dan beguna sekali buat Orang Muslim sedunia . Aku harap aku dilindungi oleh Alloh Swt . Dan aku berharap saudara/i ku sesama muslim bisa dilindungi oleh alloh swt dari si Fitnah terbesar yaitu Dajjal . Amin ya rabbalamin .

  • DIDIK PURWANTO berkata:

    semoga ALLAH melindungi kIta semua.ALLAHU AKBAR..ALLAHU AKBAR..LAA ILAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH..

  • hafizhusma berkata:

    boleh tolong jawabkan x..?
    ade sumber mengaatakan yang perempuan yang gemar membuka aurat adalah isteri dajjal…?
    mohon dijawab salan ini….
    syukran

  • hamzi berkata:

    salam

    tak payah la cakap isteri dajjal

    dah terang terang melawan perintah allah ..itu dikira teruk

  • Andi Lubyantono berkata:

    Izin copy sama paste ya

  • Muhammad aqil bin taha berkata:

    Kisah ini sgt bgs untuk saya sbb blh mgmbl pengajaran kisah ini.kisah ni bgs bgi saya saya sgt insaf skli ktka mmbca nya

  • Farina Amani berkata:

    Kisah ini sgt bgs utk semua umat nabi muhammad.

  • nur awany berkata:

    izinkn sy copy yew..tq

  • iin berkata:

    Nice once.
    Semoga allah selalu melindungi aq, dan menjaga aq dr godaan setan.

  • guli2012 berkata:

    Salam Tuan Idzhar,
    Terima kasih tidak terhingga atas segala perkongsian Ilmu. Saya banyak survey bloq/ web tentang ilmu agama, saya dapati bloq Tuan antara yang terbaik. Kupasannya cukup teliti, tulisan nya memudahkan pemahaman. Hanya Allah dapat membalas segala jasa baik Tuan dapat perkongsian ini.

    Semuapun sedia maklum, di zaman sekarang ni, para Ilmuan Islam semakin berkurang. Manusia leka dengan hiburan, setidaknya individu seperti Tuan menambah bilangan Ilmuan Islam yang ada.
    Jazakallah.
    # dari saya yang Jahil

  • syarifah aini berkata:

    alhamdulillah artikel ini menambah wawasan saya mengenai dajjal, dan membuat saya menjadi bisa lebih mempersiapkannn diri untuk bisa menhadapi masa dimana dajjal akan muncul. terima kasih

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: