SIRAH AD-DAJJAL AL MASIH

ASAL-USUL

Dajjal adalah seorang manusia dari keturunan Yahudi. Dia bukan Jin atau apa jua makhluk lain selain ia sebagai manusia yg ditangguhkan ajalnya “MinalMunzharin” seperti halnya Nabi Isa as yg di angkat oleh Allah swt ke ataslangit dan ditangguhkan kematiannya sehingga beliau nantinya turun semula keatas muka bumi ini lalu beliau akan mati dan di kuburkan di Madinah AlMunawwarah. Sama juga halnya dgn Iblis yg di tangguhkan kematiannya sehinggakiamat nanti.

Dajjal; ayahnya seorang yg tinggi dan gemuk. Hidungnya seperti Paruh burung.Sedangkan Ibunya pula seorang perempuan gemuk dan banyak dagingnya. MenurutImam Al Barzanji ada pendapat mengatakan bahawa asal keturunan bapanya ialahseorang Dukun Yahudi yg di kenali dgn “syaqq” manakala ibunya adalah daribangsa Jin. Ia hidup di zaman Nabi Sulaiman as dan mempunyai hubungan denganmakhluk halus. Lalu oleh Nabi Sulaiman ia akhirnya ditangkap dan dimasukkanke dalam penjara. Walau bagaimanapun kelahiran dan kehidupan masa keciltidak diketahui dgn jelas.

SIFAT FIZIKALNYA

Hadis Huzaifah r.a katanya: Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Dajjal ialah orang yang buta matanya sebelah kanan, lebat (panjang) rambutnya serta dia mempunyai Syurga danNeraka. Nerakanya itu merupakan Syurga dan Syurganya pula ialah Neraka(Hadis Sahih Muslim)Ada beberapa ciri perawakan Dajjal yg disebutkan dalam Hadis Rasulullahsaw, diantaranya: Seorang yg kelihatannya masih muda; Berbadan Besar dan agak kemerah-merahan; Rambutnya kerinting dan tebal. Kelihatan dari belakang seolah-olah dahankayu yg rimbun.Dan tandanya yg paling ketara sekali ada duaertama: Buta mata kirinya dan kelihatan seperti buah kismis yg kecut,manakala mata kanannya tertonjol keluar kehijau-hijauan berkelip-keliplaksana bintang. Jadi kedua-dua matanya adalah cacat.Kedua: Tertulis didahinya tulisan “Kafir (Kaf-Fa-Ra)”. Tulisan ini dapatdibaca oleh setiap org Islam, sama ada ia pandai membaca atau tidak. Mengikut hadis riwayat At-Thabrani, kedua-dua tanda ini menjelma dalam diriDajjal setelah ia mengaku sebagai Tuhan. Adapun sebelum itu, kedua-dua tanda yang terakhir ini belum ada pada dirinya.

LOKASINYA

Menurut riwayat yang sahih yang disebutkan dlm kitab “Shahih Muslim”, bahawaDajjal itu sudah wujud sejak beberapa lama. Ia dirantai di sebuah pulau dan ditunggu oleh seekor binatang yg bernama “Al-Jassasah”. Terdapat hadis mengenainya.. (tetapi terlalu panjang utk ditulis.. andaboleh membaca terus dari buku). Daripada Hadis ini jelaslah bagi kita bahawaDajjal itu telah ada dan ia menunggu masa yg diizinkan oleh Allah swt utk keluar menjelajah permukaan bumi ini dan tempat “transitnya” itu ialah disebelah Timur bukan di Barat.

RIWAYATNYA

Dajjal akan hidup setelah ia memulakan cabarannya kepada umat ini, selamaempat puluh hari sahaja. Namun begitu, hari pertamanya adalah sama dgnsetahun dan hari kedua sama dengan sebulan dan ketiga sama dengan satuminggu dan hari-hari baki lagi sama seperti hari-hari biasa. Jadikeseluruhan masa Dajjal membuat fitnah dan kerosakan itu ialah 14 bulan dan14 hari. Dalam Hadis riwayat Muslim ada disebutkan:Kami bertanya: “Wahai Rasulullah! Berapa lamakah ia akan tinggal di mukabumi ini? Nabi saw, menjawab: Ia akan tinggal selama empat puluh hari. Hariyg pertama seperti setahun dan hari berikutnya seperti sebulan dan hariketiga seperti seminggu. Kemudian hari yg masih tinggal lagi (iaitu 37hari) adalah sama seperti hari kamu yg biasa.Lalu kami bertanya lagi: Wahai Rasulullah saw! Di hari yg panjang seperti setahun itu, apakah cukup bagi kami hanya sembahyang sehari sahaja (iaitu 5waktu sahaja). Nabi saw menjawab: Tidak cukup. Kamu mesti mengira hari itudgn menentukan kadar yg bersesuaian bagi setiap sembahyang..”Maksud Sabdaan Rasulullah saw, ini ialah supaya kita mengira jam yg berlalu pada hari itu. Bukan mengikut perjalanan matahari seperti biasanya kitalakukan. Misalnya sudah berlalu tujuh jam selepas sembahyang Subuh pada hariitu maka masuklah waktu sembahyang Zohor, maka hendaklah kita sembahyangZohor, dan apabila ia telah berlalu selepas sembahyang Zohor itu tiga jamsetengah misalnya, maka masuklah waktu Asar, maka wajib kita sembahyang AsarBegitulah seterusnya waktu Sembahyang Maghrib, Isyak dan Subuh seterusnya hingga habis hari yg panjang itu sama panjangnya dgn masa satu tahun danbilangan sembahyang pun pada sehari itu sebanyak bilangan sembahyang setahunyg kita lakukan. Begitu juga pada hari Kedua dan ketiga.

DOKTRIN AD-DAJJAL

Dajjal telah diberi peluang oleh Allah swt utk menguji umat ini. Oleh keranaitu, Allah memberikan kepadanya beberapa kemampuan yg luar biasa. Di antarakemampuan Dajjal ialah:

1. Segala kesenangan hidup akan ada bersama dengannya. Benda-benda beku akanmematuhinya.Sebelum kedatangan Dajjal, dunia Islam akan diuji dahulu oleh Allah dgnkemarau panjang selama 3 tahun berturut-turut. Pada tahun pertama hujan akankurang sepertiga dari biasa dan pada tahun kedua akan kurang 2/3 dari biasadan tahun ketiga hujan tidak akan turun langsung. Umat akan dilandakebuluran dan kekeringan. Di saat itu Dajjal akan muncul membawa ujian. Makadaerah mana yg percaya Dajjal itu Tuhan, ia akan berkata pada awan: Hujanlahkamu di daerah ini! Lalu hujan pun turunlah dan bumi menjadi subur. Begitujuga ekonomi, perdagangan akan menjadi makmur dan stabil pada org ygbersekutu dgn Dajjal. Manakala penduduk yg tidak mahu bersukutu dgn Dajjal..mereka akan tetap berada dlm kebuluran dan kesusahan.

Dan ada diriwayatkanpenyokong Dajjal akan memiliki segunung roti (makanan) sedangkan org ygtidak percaya dengannya berada dalam kelaparan dan kebuluran.Dalam hal ini, para sahabat Rasullullah s.a.w. bertanya:”Jadi apa yg dimakan oleh org Islam yg beriman pada hari itu wahaiRasulullah?”Nabi menjawab:”Mereka akan merasa kenyang dengan bertahlil, bertakbir, bertasbih danbertaubat. Jadi zikir-zikir itu yang akan menggantikan makanan.” H.R IbnuMajah

2. Ada bersamanya seumpamanya Syurga dan Neraka:Di antara ujian Dajjal ialah kelihatan bersama dengannya seumpama syurga danneraka dan juga sungai air dan sungai api. Dajjal akan menggunakankedua-duanya ini untuk menguji iman org Islam kerana hakikat yg benar adalahsebalik dari apa yg kelihatan. Apa yg dikatakan Syurga itu sebenarnya Nerakadan apa yg dikatakannya Neraka itu adalah Syurga.

3. Kepantasan perjalanan dan Negeri-Negeri yang tidak dapat dimasukinya:Kepantasan yg dimaksudkan ini tidak ada pada kenderaan org dahulu. Kalauhari ini maka bolehlah kita mengatakan kepantasan itu seperti kepantasanjet-jet tempur yg digunakan oleh tentera udara atau lebih pantas lagidaripada kenderaan tersebut sehinggakan beribu-ribu kilometer dapat ditempuhdalam satu jam”… Kami bertanya: Wahai Rasulullah! Bagaimana kepantasan perjalanannya diatas muka bumi ini?Nabi menjawab:”Kepantasan perjalanannya adalah seperti kepantasan “Al Ghaist” (hujan atauawan) yang dipukul oleh angin yang kencang.” H.R MuslimNamun demikian, Dajjal tetap tidak dapat memasuki dua Bandar suci umat Islamiaitu Makkah Al Mukarramah dan Madinah Al Munawwarah.

4. Bantuan Syaitan-Syaitan untuk memperkukuhkan kedudukannya:Syaitan juga akan bertungkus-lumus membantu Dajjal. Bagi syaitan, inilahmasa yg terbaik utk menyesatkan lebih ramai lagi anak cucu Adam a.s.

Sekian Wasallam

Sila Klik Artikel di bawah Untuk Kupasan Lanjutan Perihal DAJJAL

ASAL-USUL AD-DAJJAL

FITNAH AD-DAJJAL

§ 35 Responses to SIRAH AD-DAJJAL AL MASIH

  • rezky aulia berkata:

    subahanallah…

    blog ini memberikan banyak ilmu kepada saya..semoga brguna untuk saya dan bagi org2 yg membacanya…!
    sukkron,,,

    ALLAHU AKBAR

  • ainun berkata:

    subhanallah,,
    dengan membaca blog ini hati saya menjadi tersentuh
    semakin kuat hati saya untuk meneguhkan iman dan ketaqwaan ku pada ALLAH,,

    terima kasih

  • […] Klik Untuk Rencana Seterusnya… Posted by    Filed in Uncategorized Leave a Comment » […]

  • zaharatusita berkata:

    allahumma inni a’udzubika min ‘adza bi jahannama, wamin ‘adzabil qabri wamin fitnatimassihi dajjal..
    semoga kita tergolong ornga2 yang dijauhkan dari fitnah dajjal…
    amin,,,

  • toro berkata:

    alhamdulillah udah dikasih info mudah2an bermanfaat bagi anak cucu saya amiiiiiiin

  • Firdaus berkata:

    saya mohon copy sahabat terima kasih

  • din berkata:

    salam…nk tnye ttg sifat2 bdn dajjal itu..dia buta mata kirinya atau mata kanannya..bukan ker mata kanan nya yg buta kerana dia tdk dpt mlhat kebaikkn dn mata kiri nya yg celik kerna dia hnye meliht materialistik dn kduniaan semta-mata..mhon di ambil perhtian krna fkta yg slh akn mbuatkn org mnjdi lbh knfius utk terus mpcyainya…
    wallahu’Alam..

  • birU berkata:

    salam

    terima kasih dgn info ini
    senoga saya dan kita lebih insaf lagi

  • farah berkata:

    terima kasih atas perkongsian maklumat ini. ianya menimbulkan keinsafatn dalam diri saya. Salam Ramadhan

  • mysaffiyah berkata:

    asalamualaikum,
    saudara, mohon share ke blog saya. terima kasih

  • Saya suka blog ni….terbuka hati sy utk mendekati tuhan…ia menimbulkan keinsafan pada diri sy.

  • SUHAIR REDDY BIN ABDULLAH berkata:

    Salam,
    Alhamdulillah,banyak ilmu dapat ditimba disini, dan yang paling penting mesti dipraktikkan, akan hamba cerita tentang ad dajjal kepada anak anak hamba, semoga mereka dpat menyampaikan kepada anak anak mereka dan seterusnya sampai hari kiamat,supaya setiap generasi sentiasa berada dalam keadaan bersiap sedia……..

  • ALI UMAR LUBIS berkata:

    TERIMA KASIH WAHAI SAUDARAKU DARI ALI UMAR LUBIS,MUDAH MUDAHAN KITA TERHINDAR DAR FITNAH DAJJAL AMIN YA ROBBAL ALAMIN

  • wusagitariuscynkmami berkata:

    ini begitu penting..mkasih yg udah mw nulis ini di dunia maya..

  • portgas d ganur berkata:

    trima ksih atas blognya, smoga kita umat muslim kuat iman…,dan apakah kita bsa mlawan dajjal mulai dari skarang & kita musnahkan…?

  • Nelly Lu'luu' Lamaa'a' berkata:

    ya.. ALLAH, semoga aku senantiasa di jalan yang engkau ridhoi, jangan butakan aku dalam ruang kegelapan.

  • Dodi Alfredo berkata:

    terima kasih atas pemberitahuan’a,mudah2an ini berguna untuk saya dan ank saya tau cucu saya ,….. amin..
    setelah membaca ini saya bsa sadar atas kesalahan saya,..

  • Dodi Alfredo berkata:

    y allah saya bisa sadar btpa byk’a dosa saya y allah,..
    ampuni lh segala dosa hamba y allah,..
    hama telah byk berbuat salah,..

  • alia berkata:

    yaa a

  • fazliaman berkata:

    Dajjal ialah orang yang buta matanya sebelah kanan,

    Dan tandanya yg paling ketara sekali ada duaertama: Buta mata kirinya dan kelihatan seperti buah kismis yg kecut,manakala mata kanannya tertonjol keluar kehijau-hijauan berkelip-keliplaksana bintang. Jadi kedua-dua matanya adalah cacat.

    p/s: mohon kepastian dan pembetulan…

  • arifin berkata:

    ya allah.
    hamba ini sudah terlalu banyak dosa.
    asyhadu anlaailahaillallah
    wasyhadu anna muhammad rosulullah

  • AL QORI MARHABAN berkata:

    TERIMA KASIH BANYAK ATAS PENJELASAN TENTANG DAJJAL, MOGA SAYA DIBERI PERLINDUNGAN OLEH ALLAH SWT DARI FITNAH DAJJAL, AMIN AMIN YA ROBBAL ALAMIN

  • Briyan berkata:

    Alhamdulillah akhirnya saya tau betapa mengerikan hidup didunia ini.
    Begitu banyak rintangan dan ujian yg sangat berat.

    Semoga generasi pemuda saat ini bisa terbuka mata hatinya.

  • ulhipuput berkata:

    Subehanallah artikel ini sdh menjelaska yg sangat jelas ttg dajjal, terima kasih yach sdh memberi penjelasan ttg dajjal

  • ulhipuput berkata:

    Subehanallah artikel ini sdh menjelaskan yg sangat jelas ttg dajjal, terima kasih yach sdh memberi penjelasan ttg dajjal

  • mahendra berkata:

    Sudah berkali saia dgr kisah ini namun saia tak habis pikir bagaimana generasi muslim agar dapat memahamix agar terhindar fitnah dajjal. Semoga para alim ulama dan petinggi islam mampu memberi jalan kluar

  • Andi Lubyantono berkata:

    Izin copy sama paste ya

  • asman berkata:

    dengan adanya cerita cerita ini org akan semakin memperkuat iman dan taqwanya kpd ALLAH SWT

  • Putri retno berkata:

    Terimakasih sdh mnydar kan saya btpa pntingnya bagi saya info ini untuk berubah saya dan mnghindari hal2 yg bsa mmbuat umat manusia akan siksaan dajjal,semoga allah slalu snntia mnyelamt kan seluruh kluarga hamba hgga 7turunan trhindar dri siksa api neraka ami..n ami…..n ya roball’alamin.

  • bobby berkata:

    mudah mudahan kita selalu dalam lindungan allah swt

    aaamiiinnn

  • Ramlan berkata:

    alhamdulillah, semoga keimanan kita makin bertambah serta mendapat petunjuk dari Allah terhadap fitnah almasih dajjal. terima kasih atas info yg bermanfaat ini. assalamu alaikum.

  • zuria berkata:

    Semoga Allah menetapkan iman kami supaya terus kepada Islam dan berpegang kepada Alquran……..selamatkanlah kami umat Islam ya Allah

  • Arda berkata:

    Assalamua’laiqum
    Oh … gitu cerita nya ,mudah mudah yang membaca blog ini bisa bermanfaat Amin!

  • Aji H. Saputra berkata:

    nauzubilahiminjalik menjadi ummat dajjal

  • syukran , maklumat ilmu yang membukakan hati untuk menyelami perkara yang tidak kita dapati melainkan dari Al quran dan lisan rasulullah s.a.w. moga kita terselamat dari fitnah akhir zaman.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: